Přepracování systému objednávek

V rámci dnešní aktualizace byl zjednodušen a zpřehledněn systém objednávek. Současně s tím byly zrušeny některé dříve dostupné možnosti platby a způsoby dodání. Podrobnosti v článku.

Platby nyní už jen bankovním převodem

Největší změnou, kterou dnešní update přináší, je jednoznačně to, že při objednávání přístupů do plné verze byla zrušena možnost platby na dobírku a také možnost platby přes systém PayPal. Zůstává tak jediný dostupný způsob platby a totiž bankovní převod. Jelikož se jedná o změnu, kterou může řada lidí považovat za krok zpět, sluší se vysvětlit, co nás k ní vedlo.

Proč k této změně došlo?

Hlavní motivací byla snaha zjednodušit celý objednávkový proces a to nejen z pohledu zákazníka, ale (především) z pohledu našeho, tedy z pohledu vyřizování objednávek.

Dosavadní systém, který umožňoval různé způsoby dodání (poštou, emailem), různou formu platby (dobírka, bankovní převod, PayPal) a k tomu ještě různou formu aktivace přístupu do plné verze (okamžitá, aktivačním kódem) byl zbytečně komplikovaný a vedl na relativně velký počet různých kombinací, z nichž některé nedávaly moc smysl. Především to ale znamenalo, že objednávky nešlo vyřizovat jednotným, jednoduchým a rychlým způsobem.

Proto jsme se rozhodli celý systém přepracovat a množství těchto kombinací zredukovat.

Proč zůstal zrovna bankovní převod?

Bankovní převod představuje zdaleka nejvyužívanější formu platby na našem webu, zákazníci si jej volí asi u 85% všech objednávek. Je to celkem logické - jedná se o jednoduchý, univerzální, široce rozšířený a dobře známý způsob platby, který nevyžaduje mít založený účet v žádné online peněžence, proběhne relativně rychle, bezpečně a je výborně zpětně dohledatelný a prokazatelný.

Tato forma platby je současně nejvýhodnější i pro nás. Jednak kvůli tomu, že je zatížena nejmenšími režijními náklady, především však proto, že je z hlediska zpracování objednávek nejpřímočařejší, nevyžaduje návštěvu pošty a nevyžaduje ani žádný integrační mechanizmus, který by bylo potřeba udržovat.

Když k tomu zohledníme ještě skutečnost, že bankovní převody se oproti stavu před cca 10 lety, kdy naše služba začínala, dramaticky zrychlily (mnohdy dnes proběhnou ještě tentýž den a prakticky vždy proběhnou nejpozději do dne následujícího), dává bankovní převod pro naši službu jednoznačně největší smysl.

U novějších projektů, jako je např. Online fotoškola, ostatně jinou formu platby už ani nenabízíme a nezdá se, že by to komukoliv působilo problém.

Dobírka patří minulosti

V případě dobírky byla volba celkem jasná a jednoznačná, neboť dobírku si volí dlouhodobě čím dál tím méně lidí. V současnosti ji využívalo už jen cca 1% objednávek, tzn. tato platební metoda nebude prakticky nikomu chybět a nemá tedy smysl ji udržovat.

PayPal smysl dával, ale...

V případě platby přes PayPal bylo rozhodování složitější. PayPal přinášel zřejmou výhodu a totiž tu, že zákazník obdržel přístup do plné verze okamžitě, bez jakéhokoliv čekání. Ostatně právě kvůli tomu jsme jej do systému kdysi zavedli. PayPal navíc nebyl úplně nevyužívaný platební kanál, zákazníci si jej volili asi u 15% všech objednávek. To není úplně málo. Tedy nejednalo se o formu úhrady, která by se vůbec nevyužívala.

Problém PayPalu spočíval v něčem jiném. PayPal vyžadoval dlouhodobou údržbu jeho integračního mechanizmu a navíc i soustavnou kontrolu, že vše funguje správně. PayPal byl výborný, když vše fungovalo, jak mělo. Jenže to nebylo ani zdaleka vždy splněno. Jednalo se o platební kanál, který byl sice užitečný, ale nikoliv bezproblémový.

Z tohoto důvodu jsme se po důkladné rozvaze rozhodli i tento platební kanál zrušit a to i přestože víme, že některým lidem bude chybět. Věříme, že tito lidé přijmou platbu bankovním převodem jako vyhovující alternativu.

Co se dál změnilo?

Kromě těchto věcných změn jsme provedli i řadu změn kosmetických. Snažili jsme se celý proces objednávky zpřehlednit, aktualizovali jsme některé texty, aby byly srozumitelnější, avšak stručnější, vylepšili jsme navigaci mezi jednotlivými podstránkami objednávkového procesu, apod.

Dále jsme se zasadili o to, aby bylo snazší najít formulář pro zadání aktivačního kódu a to ve všech různých myslitelných případech (neregistrovaný uživatel, uživatel FREE verze, uživatel verze PRO) a aby celkově ten proces objednávky nepůsobil tak komplikovaně a překombinovaně jako doposud.

Celkově si myslíme, že proces objednávky je nyní přehlednější, jednodušší a celkově uživatelsky příjemnější.

Zaujal Vás článek? Dejte o něm vědět ostatním! Máte připomínky? Napište nám na email info@ajslovicka.cz .

Kam dál?